facebook

Inspirasjon i skandinavisk design - keramikkskål

Arbeid med plastiske materialer som leire er noe de fleste elever liker. I dette opplegget får elevene erfaring med plateteknikk. Oppgaven legger vekt på dokumentasjon av arbeidet og legger vekt på prosessen, samtidig som elevene opplever å få et ferdig produkt de kan være stolte av.

Regning som grunnleggende ferdighet i faget står sentralt i denne oppgaven. Liza Baltzersen Utheim har prøvd ut opplegget i flere klasser, og oppgaven er utarbeidet over flere år med undervisning i 10. klasse ved Rognan ungdomsskole. Hennes erfaring er at elevene på dette alderstrinnet opplever stor mestring og er mottakelig for innføringen og forarbeidet som denne oppgaven krever.

Du finner opplegget i sin helhet ved å trykke på lenken til høyre på siden.

Forankring i rammeplanen/ kompetansemål

Etter 10. årstrinn er mål for opplæringen at elevene skal kunne:

Visuell kommunikasjon:

  • stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

 

Design:

  • designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
  • samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
  • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
  • gjøre rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv

 

GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER

Regning:

  • Mønsterskaping: Speiling, rotasjon, forskyvning
  • Konstruering og/eller tegning av vinkler, bruk av passer, linjal og gradskive
  • Sirkelsektor (Modellen blir en avkappet kjegle)

Lesing:

  • Lese informasjon, følge arbeidsbeskrivelser, lese merkelapper på leire og begining

Skriving:

  • Skissearbeid, tankeskriving, skriving av logg og vurdering, lage plakat til utstilling

Muntlig:

  • Begrunne, beskrive og presentere eget og andres arbeid, kunne bruke relevante fagbegreper, samarbeide om å lage utstilling

Digitalt:

  • Søke informasjon, eventuelt bruke GeoGebra til å lage mal, presentere arbeidet i en multimedia-presentasjon, fotografere arbeidet underveis

Prosjektbeskrivelse:
Bilder: