facebook

StreetArt

Kampen kunstbarnehage har gjennomført prosjektet StreetArt med ønske om at barna skulle få kjennskap til formen for visuelle uttrykk som har en samlebetegnelsen StreetArt. Vi ville utforske nærmiljøet og byen vår, å lete etter ulike estetiske uttrykk som skjulte seg rundt omkring.
Ved å oppdage StreetArt ville vi gjøre barna mer bevisst disse bruddene som er med på å gjøre gatemiljøet vårt mer spennende.
Det var viktig for oss å formidle forskjellen mellom hva som er gatekunst og positive spor i gatebildet og hva som ikke oppleves som dette eks. tagging.
Vi lagde vår egen gatekunst , med det fokus at vi skulle skape positive spor i vårt nærmiljøet. 
Vi ønsket vi å skape våre egne uttrykk og sette igjen spor etter oss som andre mennesker kunne undre seg og glede seg over.

Juryens begrunnelse

«StreetArt» er et fantasifullt og nyskapende prosjekt der barna er i fokus. Barna bruker nærmiljøet til inspirasjon og setter sine synlige spor, også utenfor barnehagen, i form av gatekunst. Barnehagen benytter seg av gjenstander og kunstuttrykk i området og lar barna skape sin kunst også i tilknytning til dem. De skaper stolthet og identitet, satser på gjenbruk og lar barna få kunnskap om og erfaring med å bruke ulike materialer. Barnehagen har også lagt vekt på å bruke materialer som finnes ute i naturen, «øyeblikkskunst», som gleder og utfordrer kreativiteten. De har satset på å bygge opp personalets kunstfaglige kompetanse. Dette prosjektet er vokst frem over flere års arbeid med tematikken Street Art i barnehagen. Tematikken er svært tidsaktuell og bringer inn et mangfold av visuelle uttrykk i barnehagen som beriker barns uttrykksverden. Juryen er begeistret over valget av tema, som viser at barnehagens personale legger vekt på samtidsbarn og samtidsuttrykk og er forankret i barnas og barnehagens nærmiljø. Visuelle uttrykk i form av Street Art, graffiti, tagging, reklame og lignende preger nærmiljøer over hele landet på godt og vondt. Gjennom dette prosjektet løfter Kampen kunstbarnehage frem en uttrykksform og en kunstsjanger på en positiv måte. Ved at barnehagen knytter til seg profesjonelle på feltet, får barn også oppleve Street Art av god kvalitet. Dette gir gode opplevelser og danner grunnlag for utvikling av gode holdninger til våre fysiske og visuelle omgivelser. Gjennom sin egen Street Art bringer barna noe ut i samfunnet i form av estetiske uttrykk og blir dermed også synlige aktører i sitt nærmiljø. Barna får en stemme i byrommet. På en god og inspirerende måte tar barnehagen barna ut på tur og lar dem undre seg over det de ser, for så å bygge opp egne uttrykksformer gjennom utprøving, lek og kreativitet. Det fine er at dette er noe alle kan gjøre i sitt nærmiljø. Alle har vi kunst rundt oss, vi ser den bare ikke.

Forankring i rammeplanen/ kompetansemål

I tråd med kap om medvirkning i rammeplanen, startet også dette prosjektet med at vi hadde sett en interesse for noe i barnegruppen som vi hadde lyst til å gripe tak i og spille videre på. Det var en gryende interesse for streetdance eller breakdance, som startet ideen til prosjektet. Underveis i prosessen ble dette et prosjekt om StreetArt fordi barn og personalet ble så engasjert i denne formen for skapende uttrykk.
Rammeplanen sier videre i kap. om “barnehagen som kulturarena” at det skal være et vekselspill mellom formidling og barns egen aktivitet, noe som er gjeldende for ethvert prosjekt i barnehagen vår. Samtidig er vi i prosjektets innom alle rammeplanens fagområder, et eksempel: etikk; hva som er gatekunst og hva som er tagging?

Prosjektbeskrivelse:
Bilder: