facebook
Foto: KKS

Operaproduksjon - et økosystem

"En Operaproduksjon er et helt eget univers av forskjellige arbeidsområder, roller, og ulik kompetanse fra tekniker til solist, dirigent til regissør- og alle gråter når Mimì dør!" Dette sa Katharina Jakhelln Semb, operasjef og regissør for Nordnorsk Opera og Symfoniorkesters oppsetning av Richard Strauss’ opera «Ariadne auf Naxos» våren 2017.

Hør Kjetil Falkum og Maja Eline Larssen fortelle mer om sin yrkesgruppe i forbindelse med operaproduksjonen «Ariadne auf Naxos» med Nordnorsk opera og symfoniorkester.

Opera er et mangfold av uttrykksformer og kunstarter

NOSO Opera og KKS ønsker å vise at det innen opera finnes mange ulike yrkesgrupper som jobber sammen mot et felles mål, og ønsker å nå ut til skolene med mer kunnskap om operakunst. Dette kan være aktuelt spesielt innen utdanningsprogrammene MDD (musikk, dans og drama), KDA (kunst, design og arkitektur) og DH (design og håndverk).

Mange vet ikke om alle yrkesmulighetene i apparatet rundt en forestilling. Det er mange ulike yrkesgrupper som jobber sammen om scenekunst, enten det er teater, dans, opera eller annen scenekunst.

«Det finnes mange yrkesgrupper og fagkompetanse rundt kunstinstitusjoner eller kunstprosjekter som man ikke ser så godt, men som er like viktige. De kan i stor grad rekrutteres fra de som har bakgrunn i Musikk, dans og drama». En inspisient som for eksempel skal jobbe med opera, må kunne lese noter, forstå musikk og kunne lese et partitur, forstå hvordan dirigenten jobber og hvordan sangerne jobber. Det er kjempeviktig med en bred fagforståelse, og den får man jo gjennom musikk, dans og drama i videregående skole.» Dette sier Kjetil Falkum, produksjonsleder og produsent for operaen «Ariadne auf Naxos».  Han forteller at han var så heldig å ha en dramalærer på Lillestrøm videregående skole som ga Kjetil tro på at han kunne jobbe med det han hadde lyst til innenfor teater, uten å bli skuespiller.

Inspisient og rekvisitør Maja Eline Larssen oppdaget inspisientyrket da hun hadde utplassering ved Hålogaland Teater mens hun gikk 2. året på videregående skole i Narvik, design og tekstil. Hun hadde før det aldri hørt om inspisientyrket, og dette ble hennes yrkesvalg.

Inspisient – Utdanning og yrkesmuligheter

Både Kjetil og Maja har tatt sin utdannelse som «stage manager» (inspisient) i London, ved Royal Academy of Dramatic Art (RADA) https://www.rada.ac.uk                                 

I Norge har man ingen utdanning som reelt sett dekker disse områdene. Tradisjonelt sett har mange gått i lære.  Kjetil og Maja forteller at det er et stort arbeidsmarked i Norge innen produksjon. Det er mangel på folk, og det gjelder alle de tekniske fagfeltene spisset mot sceneproduksjon. Det er stort sett dobbelt så mange som jobber bak scenen enn på scenen ved for eksempel institusjonsteatre eller ved operaen. I tillegg til teatrene, er det også mange konserthus og kulturhus rundt om i landet som har behov for denne typen kompetanse.

Les om elevenes tilbakemeldinger/refleksjoner etter at operaprosjektet var avsluttet.
Se vedlegg: «Elevenes refleksjoner»

Les mer om utdanningsmuligheter her: http://www.musikerorg.no/text.cfm/0_1509/utdanningsmuligheter 

Forankring i rammeplanen/ kompetansemål

Prosjektbeskrivelse:
Bilder: