facebook
Foto: Anders Nesse

Joik i grunnskolen

Vi har i samarbeid med Frode Fjellheim, professor i musikk ved Nord universitet, utarbeidet et veiledningshefte for joik. I dette heftet finner du praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk joik i grunnskolen. Oppgavene tar utgangspunkt i norsk læreplan, musikk: 1.-7.trinn.

Heftet inneholder en artikkel om joik og fire praktiske undervisningsopplegg med veiledning og tilleggsmateriell som lydfiler og noter. Vi håper at heftet skal gi lærere inspirasjon til å undervise i joik i skolen. Oppleggene tar utgangspunkt i konkrete kompetansemål som er sortert etter årstrinn. Kompetansemålene er i tillegg brutt ned i læringsmål som gjør det enklere å vurdere elevens arbeid. Oppleggene i dette heftet kan lett tilpasses flere trinn og kan tilrettelegges for undervisning av elever med særskilte behov og elever som trenger faglige utfordringer. Heftet kan også brukes på lærerutdanningene i undervisningen av studenter som senere skal jobbe i grunnskolen.

I tillegg til de praktiske undervisningsoppleggene og en generell innledning om joik i samisk kultur, inneholder heftet tips til fagstoff og forskning.

FOR Å BESTILLE EN TRYKT VERSJON AV HEFTET: Send epost til kunstkultur@nord.no

Ønsker du tips til andre ressurser og undervisningsopplegg innen samisk kunst og kultur? Gå til vår ressursbase og skriv inn ordet samisk i søkefeltet. Les blant annet en generell artikkel om samisk kunst og kultur i opplæringen. Her finner du også konkrete undervisningsopplegg i joik til bruk i grunnskole og barnehage. Lykke til med arbeidet!

 Om Frode Fjellheim:          

Portrett Frode Fjellheim «Du trenger ikke ha samiske røtter for å lære deg å joike», sier Frode Fjellheim, professor i musikk ved Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet. Han er musiker, komponist, arrangør, produsent og pedagog. Utdannet ved Trøndelag Musikkonservatorium i Trondheim. Ved Nord universitet har han utviklet studiet «Med joik som utgangspunkt».
Foto: Johan M. Gaup

Forankring i rammeplanen/ kompetansemål

De praktiske undervisningsoppleggene tar utgangspunkt i konkrete kompetansemål som er sortert etter årstrinn. Kompetansemålene er i tillegg brutt ned i læringsmål som gjør det enklere å vurdere elevens arbeid.

Prosjektbeskrivelse:
Bilder:
Lydfiler: