facebook
Foto: RiddoDuottarMuseat
Foto: RiddoDuottarMuseat

DUODJI I GRUNNSKOLEN

Vi har i samarbeid med konservator Gry Fors og RiddoDuottarMuseat, utarbeidet et veiledningshefte med praktiske eksempler på hvordan man kan jobbe med samisk kunsthåndverk, duodji, i grunnskolen. Dette med utgangspunkt i norsk læreplan: 1.-7.trinn. 

Vi håper at heftet, som inneholder fire praktiske undervisningsopplegg med veiledning og tilleggsmateriell, skal gi lærere inspirasjon til å undervise i duodji i skolen. Oppleggene tar utgangspunkt i konkrete kompetansemål og er sortert etter årstrinn. Kompetansemålene er i tillegg brutt ned i læringsmål som gjør det enklere å vurdere elevens arbeid. Flere av de praktiske eksemplene er tilrettelagt for undervisning av elever med særskilte behov og elever som trenger faglige utfordringer. Heftet kan også brukes på lærerutdanningene i undervisningen av studenter som senere skal jobbe i grunnskolen.

I tillegg til de praktiske undervisningsoppleggene og en generell innledning om samisk kultur, inneholder heftet tips til fagstoff og forskning innen duodji og tips til hvor man kan kjøpe materiell for å lage duodjiprodukter.

Duodji i grunnskolen 

Her kan du lese heftet digitalt. Ønsker du en trykt versjon, send e-post til: cathrine.jenssen@nord.no

Heftet kan brukes i skolenes arbeid inn mot markering av samenes dag 6.februar, inn mot jubileumsåret Tråante 2017 (En felles feiring av 100-årsjubileet av samenes første landsmøte i Trondheim 6. til 9. februar 1917) eller i skolenes generelle arbeid med samisk kunst og kultur gjennom hele året.  

Vi anbefaler også å se på våre andre samiske ressurser som du finner i vår digitale ressursbase.

Lykke til i arbeidet med mer duodji i grunnskolen!

Lenke til Nyhetsarkiv