facebook

Norsk skole får australsk drahjelp

Anne Bamford, den anerkjente australske professoren i kreativitet, har vært i Norge for å undersøke hvordan det står til med den kunstfaglige opplæringen.

 

 

Rapportene kan du laste ned her, eller send oss en e-post på post@kunstkultursenteret.no, så sender vi så mange du trenger, helt gratis, til deg.

 

Arts and Cultural Education in Norway Engelsk                             Norsk versjon av kartleggingenNorsk

 

Konferansen 24. mai markerte slutten på Prof. Bamford sitt arbeid og begynnelsen på norske aktører sin videreføring av arbeidet. Konferansen ble streamet, og opptak kan du se her (tilgjengelig til ca 24. august):

 

Mathias Eick musikkinnslag

Kirsti Saxi - Nasjonalt senter for kunst og kultur ønsker velkommen

Konferansier

Helga Pedersen - Nestleder Arbeiderpartiet

Professor Anne Bamford presenterer  kartleggingen

Den norske ballettskolen

Paneldebatt

 Kirsti Saxi - Oppsummering og avrunding

 

Prof. Bamford er kjent for sin rapport The Wow-factor på oppdrag for UNESCO i 2006. Anne Bamford skal se på kreativitet i forhold til innovasjon, innflytelse på samfunnet, mangfold og likeverd.

I Wow-faktoren belyser hun blant annet hvordan kunstfagene bedrer elevenes forhold til skolen og dermed læring i andre fag.

”Land som tar kunst og kultur i skolen alvorlig er også de samme landene som skårer høyt på PISA-undersøkelsen” Anne Bamford

Frafall i britisk skole gikk ned etter at kreative bedrifter ble trukket inn skolen gjennom ”Creative Partnerships”. Er dette også en løsning på Kunnskapsminister Kristin Halvorsens satsningsområde i norsk skole?

Fra november 2010 til mai 2011 reiste hun på kryss og tvers i Norge. På vegne Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen skal kreativitet, innovasjon, musikk, dans, drama, og design under lupen.

 

Aftenposten

Nationen

Utdanningsnytt

NRK

BT.no

http://www.youtube.com/watch?v=2yAZmbUDZIU

Bergen kommune

Musikk i skolen

Kunst og design (PDF 0,5MB)

Drammens tidene

UNOF

Sandsli barnehage

Fellesrådet for kunstfagene i skolen

Aftenposten